zaterdag 6 maart 2021

D66 Maassluis: op naar een gezellig, groen en gezond eindejaarsfeest!

D66 dient volgende week twee moties in voor een gezelliger, groener en gezonder nieuwjaarsfeest. De partij heeft een debat aangevraagd naar aanleiding van de afgelopen jaarwisseling, toen het afsteken van vuurwerk verboden was. Eén motie verzoekt het College het afsteken van consumentenvuurwerk te verbieden vanaf de jaarwisseling van 2021/2022. De tweede motie verzoekt het college juist om eindejaarsevenementen mogelijk te maken voor de inwoners van Maassluis. Hiermee wil D66 Maassluis ervoor zorgen dat de jaarwisseling voor iedereen een feest wordt.

Consumentenvuurwerk zorgt voor schade, een slechte luchtkwaliteit en overlast voor mens en dier. Veel hulpverleners, artsen en de politie zijn dan ook geen voorstander van het afsteken van vuurwerk.

Vuurwerk zorgt ook ieder jaar voor veel afval en er komt veel plastic in de natuur terecht. D66 Maassluis vindt juist dat wij de omringende natuur moeten koesteren. In navolging van de gemeentes Schiedam en Rotterdam, is een verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk dan ook een logische stap.

De jaarwisseling moet voor iedereen een feest zijn. Daarom wil D66 een positief alternatief bieden: een eindejaarsfeest in de stad. Natuurlijk op voorwaarde dat het, met oog op een nog eventueel voortdurende Corona-pandemie, mogelijk is om dit zonder risico’s voor de volksgezondheid te doen.