dinsdag 27 augustus 2019

Jesse de Jong nieuwe fractievoorzitter D66 Maassluis

De 24-jarige Maassluizer Jesse de Jong neemt op 1 september het fractie-voorzitterschap van D66 in zijn stad op zich.

Het bleef nog even spannend wie het nieuwe D66-raadslid zou worden, nadat Justin Doekhi zijn vertrek naar Arnhem had aangekondigd. Voor de partij was het echter geen grote verrassing: Jesse de Jong is al een aantal jaar zeer betrokken bij D66 Maassluis. Als 17-jarige schreef hij al mee aan het verkiezings-programma van 2014. Sindsdien heeft hij veel kunnen leren van de Maassluise politiek. Als leider van de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 en daarna als secretaris van de nieuwe fractie heeft Jesse laten zien dat hij zijn weg in het gemeentehuis en de stad kent.

“Het verhaal van D66 spreekt jonge mensen enorm aan”

De Maassluise inwoners kunnen erop vertrouwen dat hij de D66-fractie met energie en enthousiasme zal leiden. Met zijn 24 jaar wordt Jesse de Jong ook meteen de jongste fractievoorzitter in de raad van Maassluis. Zelf vindt hij dat niet zo vreemd, want het verhaal van D66 spreekt jonge mensen enorm aan. Juist daarom voelt hij zich erg thuis bij deze partij. Geweldig vindt hij het om de democratische richtingwijzers van D66 nu te mogen uitdragen in de gemeenteraad.

D66 maakt al weer anderhalf jaar deel uit van de coalitie. Voor de andere coalitiepartijen hoeft de D66’er geen verrassing te zijn. Jesse de Jong heeft namelijk meegeschreven aan het verkiezingsprogramma van 2018. De standpunten die daaruit mee gekomen zijn naar het coalitieakkoord kent hij daarom goed en hij staat daar ook helemaal achter.

In goede samenwerking met Justin Doekhi heeft Jesse hem van nabij aan de weg zien timmeren. Hij komt als het ware in een gespreid bed.  Zeker met Bert de Reuver en Marlon van den Hoek als steunraadsleden en het D66-team erachter, geeft hij zelf aan met vol vertrouwen deze nieuwe uitdaging aan te willen gaan.

Jesse de Jong is opgegroeid in Maassluis en woont daar nu samen met zijn vriendin. Na een studie politicologie in Leiden werkt hij bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Tijdens de raadsvergadering van 17 september zal hij worden geïnstalleerd als raadslid van Maassluis.