woensdag 1 november 2017

Blankenburgtunnel wordt Maasdeltatunnel

Gisteren maakten de gemeenten Vlaardingen en Rotterdam bekend dat de omstreden Blankenburgtunnel een nieuwe naam krijgt. Volgens hen is de naam te vaag.
Voortaan spreken ze van de Maasdeltatunnel.

Wat ons betreft is heel het project vaag. Er wordt te weinig gedaan om de natuur te beschermen en de omwonenden te compenseren. Maassluis zal wel de lasten dragen van het verkeer dat gebruik zal maken van de tunnel, maar kan niet optimaal profiteren van de lusten.

Welke naam het prestigeproject, dat inmiddels al meer dan 1 miljard euro gaat kosten, ook draagt, wij blijven kritisch. In de raad zullen wij ons ook na de volgende verkiezingen blijven verzetten tegen de Maasdeltatunnel. Zolang er nog procedures lopen tegen het project, is het nog geen gelopen race. Wij zijn nog altijd voorstander van de ‘Oranjetunnel’.

Ik begrijp wel dat men van de naam Blankenburgtunnel af wil. De tunnel heeft een slechte naam bij omwonenden, milieuorganisaties en ook bij politieke partijen die opkomen voor natuur en milieu. Maar deze naamswijziging zal ons niet van gedachte laten veranderen.

Al draagt de Maasdeltatunnel een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.